Helsingin Lihakauppiasyhdistys Ry:n vinkkejä lihankäsittelyyn sekä ruokareseptejä

Nettikeittiö-sivuillamme haluamme antaa hyviä neuvoja lihankäsittelyyn sekä vinkata maukkaita reseptejä mitä herkullisimpiin liharuokiin. Helsingin Lihakauppiasyhdistys Ry:n jäsenet on oikea liha-alan asiantuntija, joten näillä vinkeillä onnistut varmasti. Jos haluat kysyä lisää resepteistä tai ehdottaa omaa reseptiäsi, ota yhteyttä!

Riistan käsittely

Meillä on myös hyvät mahdollisuudet saada myymälöistä riistaa pakastettuna. Nykyisin löytyy monenlaista eläintä ja lintua. Riistaeläinten käsittely ja ruuaksi valmistaminen on pääsääntöisesti samanlaista kuin muidenkin teuraseläinten, mutta muutamia asioita olisi huomioitava. Riistan oikea käsittely on aloitettava jo metsässä. Sen lisäksi on pidettävä mielessä, että mitä nopeammin eläin voidaan kuljettaa asianmukaisiin kylmätiloihin ja suorittaa sille asianmukainen paloittelu, sen parempi.

Riista maustetaan kuin mikä tahansa voimakas liha. Lisäksi mausteeksi sopivat katajanmarjat, voimakkaat viinit, genever, konjakki, calvados ja siivilöity marinointiliemi pienissä erissä. Kastikkeiden suurustuksessa voidaan käyttää myös verta. Pakastettaessa liha pakataan sopivan kokoisiin eriin. Hyviin pakastepusseihin merkitään sisältö ja pakkauspäivä, ja pakkauksista imetään ilma pois. Säilytysaika on maksimissaan 12 kk, josta 6 kk tuote säilyy priimana.

Riistalinnut

Jos on kyse oikeista riistalinnuista, niin ampumisen jälkeen ne olisi suolistettava heti, jotta vältetään pieneliöiden ja suolistoeliöiden vaikutus riistan pilaantumiseen. Ennen ruuaksi valmistamista linnut kynitään tai nyljetään samoin kuin pakastettaessa, jota ennen ne on hyvä sitoa muotoonsa. Riistalintujen viinivinkit:

• Miedot maut: viiriäinen, fasaani ja peltopyy
  • Voimakkaat maut: sorsa, kyyhkynen, teeri ja metso

Viinin voi valita maun mukaan joko valko- tai punaviineistä.

Pieniä vihjeitä paistamiseen

Pihvejä tai linnun rintafileitä ja koipia paistettaessa muista antaa pannun kuumeta uudelleen ennen uuden lihan laittoa, ettei pannu ”väsy”.

Jos sinulla on suurempi porukka ja haluat, että kaikki saavat pihvinsä lämpimänä, menettele näin: paista pihvit (noin 150g) molemmin puolin oikein kuumalla pannulla 15 sekuntia puoleltaan. Lado pihvit uunipellille. Kun vieraat ovat asettuneet pöytään, anna uunin lämmetä 200 asteeseen ja laita pihvit pellillä uuniin. Paista 8 minuuttia niin sinulla on kaikille lämpimät medium-pihvit.

Maukkaat reseptit riista- ja pororuokiin

Etsitkö herkullisia ruokareseptejä, jotka vievät kielen mennessään? Tutustu Helsingin Lihakauppiaat Ry:n riista- ja pororesepteihin, jotka voit tarvittaessa vaikka tulostaa kokkailua helpottamaan.

PDF PDF PDF PDF PDF PDF

Lihankäsittelyn ammattilaiset Helsingin seudulla

Onko sinulla kysyttävää lihankäsittelystä tai liha-alaan liittyvistä asioista? Käänny alan ammattilaisen, Helsingin Lihakauppiasyhdistys Ry:n puoleen ja ota yhteyttä!